NikMat SiHaT

Bismillah…

Amalkan permakanan yang seimbang

Kenapa ramai orang yang mengorbankan kesihatan mereka demi mengejar kekayaan, kemudian mereka membelanjakan kekayaan mereka untuk mengembalikan kesihatan? Kenapa kita tidak menghargai nikmat yang diberikan? Pelik kan, tetapi itulah hakikatnya… seorang manusia akan menghargai bila ia hilang.

Sekiranya kita mempunyai seekor itik yang bertelur emas, sudah tentu itik itu kita akan menjaganya dengan baik bagai menatang minyak yang penuh. Begitu juga dengan mekanik atau pengurus kilang, mereka akan menjaga peralatan dan jentera agar berfungsi dengan baik bagi memastikan pengeluaran yang berkualiti. Tapi bagaimana dengan jentera yang paling hebat di dunia, sumber utama kepada pengeluaran kita iaitu badan kita? Adakah kita menjaganya dengan baik agar ia dapat berfungsi dengan baik dan memberi hasil yang maximum?

Tiada yang lebih bernilai dari kesihatan. Kita sedia maklum tentang semua hal ini, tapi kita agak berkeberatan untuk mengekalkan kesihatan kita pada tahap yang lebih optimum. Kesihatan optimum bermaksud hidup bertenaga serta bebas dari gejala yang menyukarkan dan juga penyakit kronik. Kita adalah seorang yang gagal bila kita mengabaikan kesihatan kita. Demi untuk mengejar kejayaan dan keseronokkan, kita sering tidak makan atau mengambil makanan yang tak seimbang. Kita juga tidak mengambil pemakanan tambahan untuk menampung kekurangan akibat pemakanan yang tidak seimbang dan terlibat dengan aktiviti tidak sihat. Kita tidak tidur dengan secukupnya, tidak bersenam… semuanya demi mengejar kejayaan dan ‘enjoy’ semata-mata.

Mari kita hayati bersama pepatah Peranchis yang berbunyi, “Seorang yang sihat adalah seorang yang berjaya”. Seperti kita semua sedia maklum, bahawa kita akan menghargai seseorang atau sesuatu apabila kita kehilangannya. Kita akan mula menghargai kesihatan kita apabila kita sudah kehilangannya. Sekiranya umur kita sudah melampaui umur 40 tahun terutamanya, eloklah memberi perhatian kepada kesihatan diri. Sudah banyak sistem badan yang rosak akibat gaya hidup yang tidak sihat seperti diet yang tidak seimbang dan mengamalkan aktiviti merokok. Tanpa kesihatan yang baik, kita tidak mampu melakukan apa-apa pekerjaan mahupun aktiviti kegemaran. Jadi, sama-samalah kita menghargai nikmatKurniaan Ilahi.

0 ulasan:

Catat Ulasan